Industria stomatologică din România, sectorul de servicii medicale cuprins în clasa CAEN 8623, se confruntă cu o serie de provocări, care anunță transformări semnificative în peisajul acestei piețe.
Pe de-o parte, vestea bună este că STOMATOLOGII din România sunt în proporție de aproape 100% PRIVAȚI, ceea ce îi scutește de problemele recurente ale sistemului public, de stat: finanțare greoaie și deseori insuficientă, “banii în plic” vs. o atitudine delăsătoare, non-empatică în (zic eu) rare dar foarte mediatizate cazuri.
Pe de altă parte, FRAGMENTATĂ și dominată de o competiție deseori nesănătoasă, piața stomatologică de la noi se află la un moment de răscruce, cu presiuni crescânde din multiple direcții.
În acest context, multe cabinete stomatologice individuale sau de dimensiune mică se pot găsi în imposibilitatea de a-și menține profitabilitatea sau chiar activitatea. O serie de factori – de la creșterea costurilor operaționale și a taxelor, la schimbările legislative și tehnologice – sugerează că multe cabinete se vor închide în următorii ani dacă nu vor adopta un sistem foarte bine pus la punct.
Capitolul I = PROVOCAREA
10 FACTORI-CHEIE care provoacă viitorul stomatologilor din România în următorii ani
- FRAGMENTAREA PIEȚEI și o competiție deseori nesănătoasă: Fragmentarea pieței stomatologice poate determină o competiție nesănătoasă între medicii de profil. Aceasta ar putea duce la o scădere a calității serviciilor, iar pacienții ar putea avea dificultăți în identificarea unor servicii stomatologice de înaltă calitate. De asemenea, o competiție intensă poate duce la veritabile “războaie de tarife” și de aici la scăderea prețurilor, ceea ce ar putea afecta veniturile medicilor și calitatea serviciilor oferite.
- VAL DE ABSOLVENȚI de stomatologie: Creșterea numărului de absolvenți în domeniul stomatologiei poate ridica preocupări cu privire la absorbția lor piața muncii. Oferta >> Cererea, de aici o concurență acerbă poate duce la dificultăți în găsirea locurilor de muncă pentru absolvenți, iar un număr mare de candidați pentru același loc de muncă poate determina angajatorii să fie mai exigenți, punând presiune asupra absolvenților pentru a se diferenția în ceea ce privește calificările și experiența.
<< Conform celor mai recente date Eurostat, România a avut în 2020 cea mai extinsă promoție de medici dentiști – cu peste 10 proaspeți specialiști la 100.000 de locuitori, la mare distanță de a adoua clasată – Portugalia, cu mai puțin de 9 absolvenți la 100.000 locuitori:
„România în fiecare an scoate pe piață peste 1.500 de medici stomatologi.
Majoritatea aleg să își desfășoare activitatea în centre universitare, în detrimentul orașelor mici și satelor. Posibilitățile financiare ale românilor sunt în scădere, ceea ce duce la o adresabilitate scăzută, în condițiile în care numărul medicilor stomatologi crește anual. Considerăm că este necesară o legislație care să încurajeze tinerii medici să asigure asistență stomatologi că și în localitățile unde accesul la servicii medicale este redus sau inexistent”, a declarat joi preşedintele Patronatului Medicilor Stomatologi din România, Cristian Vlad, citat de Radio Cluj și ulterior de Curs-de-Guvernare.ro. >>
- Medici slab pregătiți din LIPSA PRACTICII în FACULTATE: Dacă programul de studiu în stomatologie nu oferă suficiente oportunități de practică clinică, absolvenții ar putea să fie mai puțin pregătiți pentru a face față cerințelor reale ale practicii stomatologice. O lipsă de experiență practică poate afecta încrederea și abilitățile profesionale ale medicilor stomatologi. În “oglindă” cu asta, o alta provocare:
- Codul Deontologic – LIMITĂRI vs. TRATAMENTE INOVATOARE / AVANSATE: Codul deontologic pentru medicii stomatologi stabilește regulile etice și profesionale pentru practica stomatologică. Cu toate acestea, în anumite situații, pot exista limitări ale codului deontologic care să îi împiedice să ofere anumite tratamente avansate, ceea ce ar putea afecta eficiența și calitatea îngrijirii stomatologice.
- Competiția acerbă CREȘTE CHELTUIELILE exponențial: Într-o piață dominată de o competiție acerbă, medicii stomatologi pot fi determinați / presați de concurență să investească mai mult în echipamente moderne, tehnologii și publicitate pentru a-și menține pacienții și a atrage noi clienți. Aceste cheltuieli suplimentare pot duce la o presiune financiară crescută și bruscă asupra medicilor și asupra clinicii lor.
- MARJĂ de PROFIT MINIMIZATĂ: Concurența acerbă și creșterea costurilor pot reduce marja de profit a stomatologilor. O marjă de profit minimă poate afecta sustenabilitatea financiară a clinicii și capacitatea lor de a investi în dezvoltarea profesională sau în îmbunătățirea infrastructurii clinicii.
- INFLAȚIE crescută și DOBÂNZI / costuri de îndatorare MARI: Inflația crescută poate afecta prețurile echipamentelor și materialelor stomatologice, ceea ce ar putea duce la costuri mai mari pentru medici și pacienți. În plus, costurile mari de îndatorare pot crește costul real al achiziționării de echipamente costisitoare sau a deschiderii și menținerii unei clinici stomatologice, ceea ce poate crea o povară financiară pentru medicii recent absolvenți sau pentru cei cu resurse financiare limitate.
“Epoca Dobânzilor mici” – perioada atipică de după Criza Lehman Brothers (2008-2009), când Băncile Centrale din SUA și Eurozone au recurs la dobânzi zero și la “Quantitative Easing” prin care au ajutat Guvernele Lumii – a ținut oricum neverosimil de mult, până la șocul Geopolitic și Energetic inflaționist generat de agresiunea Rusiei în Ucraina. Nu vom revedea dobânzi mici prea curând…
- SALARII din ce în ce mai mari pentru PERSONALUL AUXILIAR: O piață de muncă competitivă și o cerere crescută de servicii stomatologice de calitate duce în timp la creșterea salariilor pentru personalul auxiliar, cum ar fi asistenții stomatologici. Deși salariile mai mari pot fi benefice pentru angajați, ele pot crește costurile de operare ale clinicii și pot avea un impact asupra profitului medicilor.
- Modificarea Codului Fiscal – TAXE MULT MAI MARI: Modificările codului fiscal care conduc la creșterea taxelor pentru profesioniștii din domeniul medical pot afecta veniturile medicilor stomatologi. Aceste taxe mai mari pot reprezenta o povară financiară suplimentară și pot reduce potențialul de investiții în clinici sau dezvoltarea profesională a medicilor.
Deși nu este încă “un dat”, deși poate a fost un zvon, o “fumigenă” de testat piața a noului Guvern, Serviciile Stomatologice au fost nominalizate între cele 4-5 categorii CAEN care NU mai pot beneficia în viitor de cota redusă de 1% aplicată Micro-Întreprinderilor, ci doar de cea majorată de 3,0% – alături de HoReCa, IT-Software si Medicina generală privată. Ca sa fie rentabil, un cabinet / o firmă ar trebui sa aibe o rată de Profit Net mai mare de 18,75% pentru ca aceasta cotă de 3,0% din venituri să devină treptat mai favorabilă decat impozitul aplicat firmelor medii și mari = clasicul 16,0% din profitul net.
- “ENFORCEMENT” = Aplicarea tot mai dură de către ANAF a Codului Fiscal:
Fiscul din România a ajuns la concluzia că o foarte mare parte dintre stomatologii țării declară venituri lunare mai mici decât SALARIUL MINIM brut lunar (nivelul pentru cei cu studii superioare), având în vedere că media tuturor este cu abia 5,1% mai ridicată decât acest nivel (3155 vs. 3000 RON / lună).
<< Potrivit ANAF, venitul net declarat de stomatologi în 2021 a fost sub 400 de milioane de lei. La Registrul Comerțului aveam înregistrați zece mii de dentiști în toată țara. La un calcul simplu reiese că fiecare a declarat că ar fi câștigat, în medie, doar puțin peste trei mii de lei pe lună.
ANAF: 377.075.245 lei – venitul net 2021 / 9.959 stomatologi înregistrați ONRC => REZULTĂ:
=> Venit mediu anual / stomatolog: 37.862 lei => Venit mediu lunar / stomatolog: 3.155 lei
SURSĂ DATE: ANAF și ONRC / citate de ProTV >>
<< În România, medicii stomatologi declară venituri foarte mici, cu o medie a venitului pentru impozitare de numai 2.581 de lei lunar, după cum arată datele prezentate de Profit.ro.
Cifrele arată că la nivelul anului 2021, 76% dintre stomatologi au declarat venituri anuale care se situează sub nivelul a 12 salarii minime brute, respectiv 27.600 lei. >>
Capitolul II = PIAȚA ca volum, ritm de creștere și jucatorii de top dezvoltați în rețele
– piața a crescut accelerat și se formeaza rețele de dimensiuni medii la vârful ei –
Ca analist economic și financiar, fără să am date fiscale finale și agregate la nivelul anului 2022, estimez cu încredere o piață a Stomatologiei din România de aproape 1 miliard de euro anual în 2022 si 2023.
Piața serviciilor Stomatologice private ajunsese deja la valoarea de 480 mil. Euro în cel mai dur an recent = 2020, anume anul de “lockdown” al Pandemiei Covid-19: 2.319 milioane RON = 480 mil. EUR la un curs mediu 4,8371; Rata medie compusă de creștere CAGR = +14,6% an-la-an între 2017-2020.
În anii următori 2021 (deja an mai relaxat pe normele de prevenție sanitară) și mai ales 2022, când Pandemia încetase de facto în întreaga lume, mai puțin R.P.Chineză, marii jucători din piața locală și-au dublat veniturile în doar doi ani, semn că cererea de servicii în creștere din deceniul anterior și-a continuat trendul; pacienții fiind cel mult reticenți în a se îmbolnăvi de vreun virus și amânând vizita la stomatolog dacă nu constituia o urgență. Desi nu avem date fiscale finale și agregate pe 2022, estimez că piața de servicii Stomatologice a ajuns în interiorul intervalului 800 mil. Euro – 1 miliard de Euro.
Principalii jucători sunt 3 lanțuri de clinici private = DR.LEAHU / DENT ESTET / LIFE DENTAL SPA, după cum reiese clar și din studiul PwC pentru Dr. Leahu (publicat in luna Mai 2023, însă cu date din 2021):
În luna Iunie 2023, noul lider al pieței, grupul DR.LEAHU – care a anunțat 19 clinici la nivel național și 132 mil. RON = 26,7 mil. Euro ca cifră de afaceri, s-a alăturat rețelei REGINA MARIA – cel mai probabil noul lider la nivel de venituri al pieței de servicii private de Medicina generalistă și de specialitate. Dr. Leahu beneficiase în expansiune și de sprijinul fondului de private equity MORPHOSYS în ultimii 3 ani.
Fostul lider al pieței stomatologie (pentru mai bine de un deceniu), rețeaua DENT ESTET făcuse acest pas cu 7 ani inainte, fiind achiziționat ca pachet majoritar de acțiuni de către liderul de atunci al pieței de medicină privată: MEDLIFE, companie listată la BVB. Astfel, Dent Estet are acum un număr de 18 clinici la nivel național, având – după cum arătam – în spate un “părinte generos” cu finanțele în ultimii 7 ani și astfel a atins o cifră de afaceri impresionantă, de 119 mil. RON = 24,0 mil. EUR.
Atât MEDLIFE cât și REGINA MARIA vor depăși pragul de 400 milioane Euro în afaceri în 2023, fiecare!
LIFE DENTAL SPA (LDS) – cu 11 clinci la final de 2022 și cifra de afaceri de 8,7 mil. EUR – a rămas singurul din cei 3 lideri NEAFILIAT la un grup major, singura rețea INDEPENDENTĂ în acest moment.
Cu toate că a investit masiv și și-a triplat-cradruplat veniturile între anii 2020 și 2022 – o creștere de 3,5 ori de la 12,4 mil. RON în 2020 la 43,1 mil. RON in 2022 (+248%), LDS a reușit acest lucru fără un partener de tip Strategic sau Fond de Investiții pentru că modelul său de afaceri este INOVATOR, nu doar tehnologizat ci și premium fără lux inutil sau supra-tratament, reușind să declare în Bilanțurile oficiale o MARJĂ DE PROFIT NET de 21,0% ! si o marjă EBITDA (nenormalizată cu investiții CAPEX) de 25,2% !
Dr. Leahu are o structură de tip holding – foarte dificil de analizat chiar și după listarea unor obligațiuni la BVB și transparenta aferentă – dar pe vehiculul principal are o profitabilitate netă de 1,2% pe 2022.
Pe piață mai sunt și alte lanțuri de dimensiuni medii, mai reduse: o analiză rapidă, fără a verifica exhaustiv dacă aceste companii de pe piață mai au și alte firme-satelit cu nume diferite, arată astfel:
- DENTAL-MED = 7 mil. Euro = 34,5 mil. RON cu doar 2 clinici, în zonele “de lux” ale Bucureștiului
- NICOLESCU & AGATSTEIN = 5,5 mil. EUR = 27 mil. RON cu doar 2 clinici (idem ca mai sus)
- LIVIADENT București 3,2 mil. Euro și marja de profit net >30%
- DENTAL EXPERTS SRL Timișoara >3 mil. Euro
- CLINICILE VICTORIA – rețea de 6 clinici * = 2,5 mil. EUR = 12,5 mil. RON, dar cu pierderi pe 2022
* firma pornită din Pitești, acum cu 62 de angajați și fondul de investiții EquiLiant în spate
- STOMESTET Cluj-Napoca >2 mil. Euro
- ABC EURODENT București: 6 clinici și 36 angajati = doar 1,5 mil. EUR = 7,6 mil. RON și marja 6,4%
Capitolul III = SOLUȚIA = ECONOMIILE de SCALA oferite de o rețea, de CONSOLIDARE*
* Consolidarea poate fi sub presiune – “cu spatele la zid” – sau cu “liberul arbitru” intact
Care este poarta de evadare pe care au gasit-o marile clinici din SUA / țările Europene avansate?
Industria stomatologică este una importantă și în continuă dezvoltare atât în Europa, cât și în America și în întreaga lume. În ultimii ani, s-a observat o creștere semnificativă a lanțurilor de clinici stomatologice în întreaga lume.
Exemple de lanțuri mari de clinici stomatologice la nivel mondial includ “Aspen Dental” în SUA, “Vitaldent” în Spania, “Colgate Dental Care” în India, “Bupa Dental Care” în Marea Britanie, “Q&M Dental Group” în Singapore. Aceste lanțuri sunt cunoscute cu multe filiale în diverse locații și de a oferi o gamă largă de servicii stomatologice.
Această perioadă de transformare masivă oferă oportunități semnificative pe care doar cei atenți le pot vedea. Dacă analizăm piața stomatologică din Germania sau Spania, constatăm că majoritatea clinicilor stomatologice operează în sistem de franciză sau de parteneriat.
Ce se întâmplă în România la ora actuala?
Modelul care pare să funcționeze în alte părți ale Europei poate fi cheia succesului și în România. Este timpul pentru o schimbare revoluționară în industria stomatologică din România. În ultimii ani, s-a observat cum organizațiile mari și fondurile de investiții străine au început să-și extindă influența în acest sector, conducând la o “corporatizare” rapidă și vastă a industriei, cel puțin la vârful ei.
În acest context, este crucial pentru cabinetele stomatologice independente să-și reevalueze strategiile și să-și gândească abordarea pentru viitor.
Unul dintre cele mai promițătoare modele pentru a naviga aceste ape schimbătoare este într-adevăr conceptul de parteneriat strategic. Anume nu o FRANCIZĂ clasică cu “taxa de franciză” achitată lunar pe cifra de afaceri, ci chiar un Joint Venture în care să deții un 40% vs. 60% rețeaua la care ai aderat.
Acest model oferă multiple beneficii, inclusiv accesul la sisteme avansate de know-how și tehnologie, resurse profesionale, suport operațional și marketing de impact, toate acestea menite să îi ajute pe independenții mici și vulnerabili de astăzi să facă față concurenței crescânde.
LIFE DENTAL SPA este un pionier în această direcție și a ajuns deja liderul în acest domeniu în România, creând o rețea națională puternică de medici dentiști, printr-un model inovator de parteneriate. Având zeci de medici care au aderat deja, aceasta organizație a început să-și construiasca o reputație solidă și să ofere o alternativă viabilă la modelul corporatist, oferind însă Management de calitate și sisteme IT.
În concluzie, schimbările din domeniul stomatologic pot duce la scenarii negative pentru majoritatea jucătorilor din piață. Totuși, sistemul de parteneriat, “franciza” este cheia salvatoare in aceasta situatie.
Avantajul major al acestui model este echilibrul perfect între a rămâne independent și a beneficia de toate beneficiile unei rețele naționale.
Permite să păstrați controlul asupra deciziilor Dvs., îmbunătățind în același timp calitatea îngrijirii pacientului, eficiența operațională și vizibilitatea în piață. În același timp, modelul de parteneriat vă oferă acces la tehnologii de vârf și metode inovatoare de tratament.
Și – nu în ultimul rând – economiile de scală generate la nivel de rețea vor face diferența în ceea ce privește celebrul “the bottom line” = linia de profit și pierderi a Bilanțului Contabil / P&L al firmei Dvs.
Radu LIMPEDE – August 2023 –
Analiză realizată atât prin metoda “desk research”, cât și prin interviu cu clienții noștri:
Dl. Ștefan OBREJA si Dna Cristina OBREJA – fondatorii rețelei LIFE DENTAL SPA si alti actori din piata de stomatologie.